Kommuner som stiller opp for familiene

Den mest verdifulle tiden er den tiden vi tilbringer sammen med andre. De menneskene som betyr mest for oss. Barna våre. Foreldrene. Gode venner. Det er bare mulig hvis det finnes tid vi har fri sammen. Å ha fri når alle andre jobber eller er på skolen blir liksom ikke det samme.

Av og til er det nødvendig at noen av oss jobber på ugunstige tidspunkter. Beboerne på sykehjemmet må ha stell hele døgnet, sju dager i uka. Brannstasjonen må være betjent. Legevakta også. Men ikke alt søndagsarbeid er helt nødvendig. Er det for eksempel behov for at alle dagligvarebutikker eller skobutikken skal holde åpent hver eneste dag – også søndag?

Regjeringen ønsker å åpne landets butikker på søndager. Forslaget har blitt møtt med massiv motstand; Vil vi virkelig fjerne noe vi har én av for å få noe vi allerede har seks av? Butikkene vil ikke ha søndagsåpent. De ansatte vil ikke ha søndagsåpent. Folket vil ikke ha søndagsåpent. Nå kan det hende det blir opp til kommunene å bestemme. Da er det viktig med en kommune som ikke ønsker en uke bestående av bare hverdager.

Hvilke kommuner vil beholde annerledesdagen?

Dobbelt så mange må på jobb

I Norge er søndagen fortsatt den dagen da de fleste har fri. Å ha en felles fridag i et samfunn, er av betydelig verdi for familieliv, fritid og deltakelse i samfunnsliv.

Hvis regjeringen får det som den vil, kommer vi til å se mer enn en dobling av antall ansatte som må ta med seg matpakka på jobben i stedet for ut i marka på søndager. Og det er ikke bare butikkansatte som rammes. Bakeren må bake og noen må levere det nystekte brødet til butikken. Vekteren må på plass for å passe på og butikkgulvet må vaskes før uka som aldri stopper opp starter igjen.

Ikke engang lønnsomt

Ikke nok med det. Forskning viser at liberalisering av åpningstidsbestemmelsene slik regjeringen ser for seg, vil senke produktiviteten i norsk varehandel. Det er ikke engang store penger å tjene på å holde åpent. Snarere tvert i mot. Folk spiser ikke mer mat selv om de ansatte må på jobb en dag til.

Og hvordan vil det gå med alle de små uavhengige butikkene rundt forbi? Der det kanskje toppen jobber to personer og der det er praktisk umulig å holde åpent enda en dag? Disse vil tape. Ved å åpne for søndagsåpne butikker og kjøpesentre vil butikktilbudet bli fattigere.

Frivillig å holde åpent?

Å si at det skal være frivillig for butikker å holde åpent, er i beste fall en stor underdrivelse. Butikken er avhengig av kunder, og dersom konkurrenten holder åpent, vil kunder naturlig heller gå dit. Vaner endres kjapt, og med ett er kundens førstevalg den konkurrende butikken på grunn av dens tilgjengelighet. Få butikker vil våge å ta et valg som fører til at kundene velger dem vekk. Og for butikkene på kjøpesentrene blir det ikke frivillig å holde åpent på søndager. Det er kjøpesentereierne, ikke kjøpmenn og ansatte, som bestemmer åpningstidene

Opp til kommunene å bestemme?

I slutten av mars sendte Regjeringen forslag om søndagsåpne butikker ut på høring. I forslaget ligger to alternative veier å gå. Enten åpnes butikkene på søndager generelt, med unntak av 10 helligdager og høytidsdagene 1. mai og 17. mai – eller så får den enkelte kommune rett til å bestemme om søndag skal være søndag eller om søndag skal være vanlig dag. Høringsfristen er 30. juni.

En knapp måned før høringsristen går ut, har regjeringen mottatt rekordmange høringsuttalelser fra organisasjoner, bedrifter og provatpersoner. Over 1500 svar er sendt inn. Fra organisasjoner, bedrifter, partilag og enkeltpersoner. De aller fleste sier et klart og tydelig NEI. Send inn ditt høringsvar innen 30. juni.

Frivillighets-Norge vil lide

Deltakelsen i frivilligheten har økt i takt med at folk har fått mer fritid. Det kan imidlertid bli vanskelig å gjennomføre dugnaden når folk ikke lenger har fri samtidig. Det sa generalsekretæren i Frivillighet Norge, Birgitte Brekke, da Høyre og FrP la fram sin regjeringserklæring i 2013. Bekymringen er ikke mindre blant de organisasjoner, lokale idrettslag og andre som er avhengig av frivillig innsats nå som det faktiske forslaget ligger på bordet.

I en god kommune tar politikerne ansvar for hele lokalsamfunnet. De spiller på lag med innbyggere, næringsliv og frivillige krefter for å bygge sterke fellesskap. Vi i LO mener regjeringen er utstyrt med ideologiske skylapper, og setter sunn fornuft til side.  Tross tunge faglige innvendinger foreslår regjeringen full åpning for søndagsåpne butikker.